zaterdag 5 april 2014

Vergelijking Roemenië-Nederland

Als twee commentatoren bij een voetbalwedstrijd zijn we langs de lijn gaan zitten om te gaan kijken naar alle reclames die ons om de oren vliegen uit beide landen. Hier zien jullie overeenkomsten, verschillen en dingen die ons opvielen uit de twee reclamelanden: Nederland en Roemenië.


De Case-movie

Roemenië - Kindersurprise

Dit vonden we toch echt wel het toppunt van ergernis, hoe kan je nou zo'n case-movie maken, en voor wie? Hier wil je toch niet eens over opscheppen, wat een slecht idee. We hebben nog steeds jeuk.



Nederland - Alzheimer Nederland

Kijk zo kan het dus ook! Een mooie campagne die je echt aanspreekt met veel emotie. Je wordt er niet blij van, maar je gaat er wel helemaal in mee.

Print

Roemenië - PRO VITA














Deze kan ook mooi onder de noemer: lelijk en goedkoop. Hier is geen vormgever aan te pas gekomen, dat is onmogelijk. Een poster als dit zou in Nederland niet eens geaccepteerd worden, een magazine zou terugmailen of de klant een grapje maakt

Nederland - ALS




















Dit is echt een mooie campagne. Misschien nu we dit op een rijtje zetten lijkt het wel of Nederland alleen maar goede campagnes bedenkt voor ziektes maar toch kun je er niet omheen dat het een goede campagne is.


Commercial

Roemenië - Lafarge Adera

Oke we hebben er wel om gelachen, maar niet omdat we het snappen. Die Roemenen hebben echt rare humor, hoezo ga je nou weer tegen een muur staan die net geverfd is. De Roemenen zijn natuurlijk wel een beetje in het nadeel doordat wij ze niet verstaan, maar deze commercial kan je bijna niet meer goed praten.

Nederland - Dela
Als we dan toch bezig zijn om alle zielige dingen van Nederland op een rijtje te zetten, beoordelen we voor de commercial van Nederland: Dela, de uitvaartverzekeraar. Elke keer als we deze weer zien, raakt hij ons weer. Een mooie emotionele campagne. Misschien als de Roemenen dit zien snappen ze er niks van, maar ik denk dat zij de humor ook missen.

Guerilla

Roemenië - Confidence Salon















Weer eentje boordevol humor van de Roemenen is deze guerilla-campagne. Je moet dus uit dat slipje een papieren haar trekken (tenminste zo begrijpen wij het) en daar staat het telefoonnummer op.


Nederland - Hans Brinker Budget Hotel














Om even aan te tonen dat Nederland humor heeft willen we even deze laten zien. Want als Roemenië met zo'n sterk schot komt bij het onderdeel guerilla dan moeten we natuurlijk sterk terugkomen. Nog steeds is deze erg grappig, overigens is de hele campagne van Hans Brinker Hotel heel goed.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten