dinsdag 15 april 2014

Onderzoek naar bureaukeuze

Er is de laatste jaren een grote verschuiving geweest van bedrijven die overstappen naar een ander reclamebureau. Waar voorheen een bedrijf veel langer trouw bleef, veranderen zij nu sneller van reclamebureau. Wanneer bedrijven onzeker worden over de effectiviteit van de huidige campagne die zij voeren, wordt het bureau daar op aangekeken. Zij kiezen er uiteindelijk voor om te veranderen van bureau, wat veel onzekerheid oplevert. Er moet namelijk weer gepitcht worden door het bedrijf, maar ook het huidige reclamebureau moet op zoek gaan naar een nieuwe klant van hetzelfde formaat.

De vraag is waarom een bedrijf kiest voor een bepaald reclamebureau. Waar kijkt een bedrijf naar bij die keuze? Er moeten bepaalde richtlijnen zijn en overeenkomsten die een bedrijf helpen bij het kiezen van het nieuwe bureau. Voor het onderzoek zijn marketingmanagers van bedrijven ondervraagd over hun motivaties om te kiezen voor hun huidige reclamebureau. De verzamelde motivaties zijn onderverdeeld in vijf kern-motivaties:

Strategie & Creatie
Bedrijven hebben graag dat een reclamebureau creativiteit in huis heeft en een goede strategie kan bepalen. Er was geen enkel bedrijf dat zijn reclamebureau gekozen heeft omdat zij niet creatief waren. Tot zover de open deur.

Awards
Sommige bedrijven kijken naar het aantal prijzen dat een bureau heeft gewonnen en zijn op zoek geweest naar het beste bureau (op het moment van keuze). Zoals Douwe Egberts zegt: “Zij zijn het beste bureau van Nederland”. Het is een beetje kort door de bocht, maar dus wel een motivatie.

Tarieven
Zowel grote als kleine merken kijken naar de kosten. Er is een budget waar rekening mee gehouden moet worden. Natuurlijk staat de creativiteit voorop en is alleen het beste goed genoeg, dus wordt dat tegen elkaar afgewogen.

Klanten
Bedrijven letten ook op de klanten die een reclamebureau al heeft, het wekt een vertrouwen op en bedrijven kijken of zij zich ook met deze klanten kunnen identificeren en of zij in dit rijtje passen. Ook wordt er gekeken wat er dan voor deze klanten is gemaakt en de oplossing die het bureau heeft bedacht het bedrijf aanspreekt.

Branche

Waar bedrijven op letten is of een bureau kennis heeft van de branche waarin het bedrijf zich bevind. Heeft het bureau bijvoorbeeld al eerder iets gedaan in deze branche en begrijpen zij de branche. Het is wel belangrijk dat het bureau geen concurrerende bedrijven als klant heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten