maandag 3 maart 2014

Bureaus in Roemenië

Om een beeld te krijgen van de reclamecultuur in Roemenie, is het natuurlijk van belang dat we weten welke spelers zich daar allemaal op de markt begeven. Voor het onderzoek maken we een onderscheid tussen netwerkbureaus (bureaus die onder één naam op meerdere plekken in de wereld opereren) en onafhankelijke Roemeense bureaus. Dit omdat de netwerkbureaus vaak cultuur van het wereldwijde bureau overnemen en Roemeense bureaus veel beter de reclamecultuur van Roemenië vertegenwoordigen.

Er is een organisatie voor Roemeense advertising, de UAPR:


(website UAPR)


UAPR is a professional organization that was set up in 2000 and whose aim is to defend the interests of the advertising agencies, to develop and professionalize the advertising industry and to increase the professional standards.


UAPR gathers the most important local advertising and media agencies. Moreover, we have initiated and supported a series of projects such as Effie Awards, Salary Survey and Client Agency Survey.


One of the main objectives of the current UAPR strategy is to be a source of education in this industry, providing training courses both for the members of the industry and for those interested to have knowledge of marketing, media and advertising.


UAPR also wants to create a better unity at the members level in order to increase the standards of the industry. Thus, we want to align to the standards of the European Association of Communication Agencies.


UAPR purpose is to increase transparency and standards of the industry through training and attracting new persons, to raise the self-regulation capacity of the industry and to put Romania on the international map through openness to collaboration with other countries.


UAPR is a common voice for all its members.
Description
Members of UAPR 2013:


Brand Connection (Roemeens mediabureau) http://bpnww.ro/despre/
Brand Support (Roemeens bureau) http://brandsupport.ro/
Brands&Bears (Roemeens bureau) http://www.bears.ro/
CAP (Roemeens bureau) http://www.cap.ro/
Clic (Roemeens Bureau) http://www.clic-advertising.ro/
Cohn&Jansen JWT (netwerkbureau)
Draft FCB (netwerkbureau)
G2  (netwerkbureau)
Generic Audiovizual (GAV) (Roemeens Bureau) http://www.gav.ro/
GMP (Roemeens bureau dat is overgenomen door Duits bureau) http://www.gmp.ro
Graffiti /BBDO (netwerkbureau)
HAVAS Worldwide SA (netwerkbureau)
I.M. Smite (Roemeens bureau) http://www.smite.ro (deze is grappig)
Infinit Solutions (Roemeens bureau) http://www.infinitsolutions.ro
Initiative Media (netwerkbureau)
Leo Burnett & Target (netwerkbureau)
Lowe & Partners (netwerkbureau)
McCann (netwerkbureau)
MEC (netwerkbureau)
Mediacom (netwerkbureau)
Mercury 360 Communications (Roemeens bureau) http://www.mercury360.ro/ (flash website haha!)
Mindshare (netwerkbureau)
Next Advertising (Roemeens bureau) http://www.next.advertising.ro
Ogilvy&Mather (netwerkbureau)
OMD (netwerkbureau)
Optimedia (netwerkbureau)
Papaya (Roemeens bureau) http://www.papaya.ro/
Propaganda (netwerkbureau)
Proximity Bucuresti (netwerkbureau)
Publicis  (Netwerkbureau)
Shake Advertising (netwerkbureau)
Spoon Media (netwerkbureau)
Starcom Media Vest Group (netwerkbureau)
Saatchi & Saatchi (netwerkbureau)
TBWA Merlin Advertising  (netwerkbureau)
United Media (netwerkbureau)
Zenith Media  (netwerkbureau)


Van de 38 bureaus van de lijst van de UAPR zijn er 13 onafhankelijk Roemeens en 25 onderdeel van een wereldwijd netwerk.


Er is ook een Art Directors Club Romania: http://www.adcromania.ro/ die 38 leden telt

UAPR is het zelfde als de ADCR

Geen opmerkingen:

Een reactie posten