woensdag 28 mei 2014

Op bezoek bij: Brand & Bears

Ons laatste bezoek bij een reclamebureau in Roemenië was bij Brand & Bears: www.bears.ro
Een erg leuk bezoek met veel jonge mensen. Dit bureau overtuigde ons er echt van dat er veel creativiteit is in Roemenië. We hadden een afspraak met Cristian Bulfinschi, de eigenaar van het bureau. We spraken met hem af in de stad waar hij toevallig een afspraak had met een klant, zodat we tijdens de koffie ook de klant wat vragen mochten stellen. Ook mochten we hun hele gesprek bijwonen, maar helaas was dit in het Roemeens dus hadden we daar weinig aan.
De klant was Anca van het merk Coccolino, ook wel bekend als Robijntje in Nederland.














Kan je wat over jezelf vertellen?
Mijn naam is Cristan Bulfinschi, geboren in Boekarest en nooit vertrokken. Ik heb een grote liefde voor Roemenië en voor reclame. Deze twee gecombineerd heb ik mijn eigen reclamebureau in Roemenië, dus ik heb het goed voor elkaar.. haha! Ik heb een fascinatie voor film, dus ben eerst gaan studeren aan de Movie Direction Academy. Dat ik in de reclame ging werken stond al vast en met deze opleiding had ik daar erg veel aan. Nu kan ik mooie commercials uitbrengen wat ik zelf nog steeds het leukste aan mijn werk vind.

Wat is het verhaal achter Brand & Bears?
In 2002 startte ik dit bureau met het idee om altijd creatief werk te maken, waarin we alleen dat deden wat we zelf leuk vonden. Maar toch moesten de rekeningen betaald worden dus hebben we dit een klein beetje aangepast. We zijn een jong bedrijf met veel creativiteit, en nog steeds doen we wat we leuk vinden, maar af en toe luisteren we ook wel naar de klant.. Haha.

Anca: Het bureau heeft veel passie, waarschijnlijk door al die jonge mensen bij elkaar. Ze zijn erg gretig, willen graag leuk werk maken. De jonge mensen willen altijd nog erg graag, dat merk je meteen bij Brand & Bears. Het is altijd een fijne samenwerking geweest.

Kun je wat meer vertellen waar Brand & Bears voor staat?
We willen binnen Brand & Bears alleen maar originaliteit, we zijn altijd op zoek naar vernieuwing. Dat daagt ons uit om mensen te verassen, dat ze iets zien wat ze nog niet wisten bijvoorbeeld. Dat proberen we altijd vast te houden, origineel zijn is iets waar je trots op mag zijn.

Hoe zou je het werk van IM Smite beschrijven?
Zoals eerder gezegd zijn de commercials onze passie, dat zie je in ons werk. Daar halen we voldoening uit, die kleine stukjes film die je kan maken waarin een heel verhaal verhult is. Natuurlijk wel voor onze klanten zodat zij ook daadwerkelijk meer verkopen, maar ook een beetje voor ons zelf.. Haha.

Anca: De combinatie van gretigheid, originaliteit en film is de beste beschrijving van het werk. Deze combinatie maakt Brand & Bears namelijk uniek omdat we elke keer weer verrast worden.

Hoe zou je de Roemeense Advertising cultuur beschrijven?
De mensen hebben hier niet veel, dus wij hebben niet de duurste merken die voorbij komen zoals Gucci. Wij maken reclame met wat mensen nodig hebben, eten of meubilair en een beetje mooie kleding. De advertising in Roemenie is er om mensen eigenlijk te adviseren wat ze nodig hebben met dat beetje geld wat ze hebben.

Ben je bekend met Nederlandse reclame?
Ja, ik lees wel wat blogs. Je hebt in Roemenië natuurlijk ook veel websites waar ze allemaal reclames laten zien van over de hele wereld. Van Nederland vind ik altijd de Heineken campagnes erg indrukwekkend, hier hebben we Harghita bier, dat is ook van Heineken. Vroeger werden deze reclames gemaakt door onze concurrent Clic, die deden dat ook altijd fantastisch. Nu weet ik niet meer waar deze klant zit, misschien even bellen.. Haha.

Anca: Nederland is wel heel leuk, ik ben daar een keer geweest. Maar heb er weinig tv gekeken in het hotel want er is daar genoeg te doen! Ik was namelijk in Amsterdam en heb daar zo'n fiets gehuurd, dat was zo leuk, dan kon je helemaal naar...........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten