maandag 9 juni 2014

Roemenen zetten Nederlandse reclamebureaus op scherp

Er is de laatste jaren een grote verschuiving geweest van bedrijven die overstappen naar een ander reclamebureau. Waar voorheen een bedrijf veel langer trouw aan een bureau bleef, kiezen ze nu sneller een ander. Wanneer bedrijven twijfelen over de effectiviteit van een gevoerde campagne wordt het bureau daar op aangekeken. 

Met de komst van niet-Nederlandse reclamebureaus vinden er verschuivingen op de markt plaats. Recentelijk gaf een Roemeens bureau te kennen zich in Nederland te gaan vestigen.

Advertising studenten Nick Hoogveldt en Frank Jockin reisden voor hun afstudeerproject aan de Willem de Kooning Academie af naar Roemenië om te kijken hoe de reclamecultuur in dit land zich verhoudt tot die van Nederland. Voor het onderzoek werd een aantal toonaangevende reclamebureaus in Boekarest bezocht en geïnterviewd. Ze ontdekten dat één van deze reclamebureaus (Clic: www.clic-advertising.ro) zich in Nederland gaat vestigen. Roemeense bureaus zien in het huidige bestel kans om wat voor Nederlandse bedrijven te betekenen door te doen wat zij nu ook in Roemenië doen: effectiviteit verbinden aan creativiteit. 

Wat betekent dit voor Nederland? 
Bureaus uit de zogenaamde MOE-landen (Midden Oost Europa) kunnen sterke concurrentie gaan vormen voor Nederlandse bureaus. Het Roemeense Clic hanteert tarieven waar een Nederlands bureau niet voor kan leveren. Wie benieuwd is naar deze nieuwe speler moet nog even geduld hebben, want Clic heeft aangegeven pas in december de deuren te openen in Amstelveen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten